تبلیغات
نت و آکورد برای گیتار - هارپ

درباره وبلاگ:


آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها :


عضویت:

پیوندها:


پیوندهای روزانه:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


نظرسنجی:


آمار وبلاگ:



هارپ

نوشته شده توسط:دونالد بدرویا
چهارشنبه 30 بهمن 1387-12:18 ب.ظ

هارپ نام سازی است که سه گوشه دارد و تارهای آن در طول نامساویند و با دو دست نواخته میشود. در ایران به آن چنگ می گوییم چنگ یکی از قدیمترین سازها و متعلق به حدود1200 سال قبل از میلاد است اولین بار مصری ها و ایرانی ها و دیگر ملل متمدن دنیا آن را مورد استفاده قرار دادند

GiGaImage.com Free Image Hosting

 

ولی بعدها نواختن این ساز متروک شد تا دوباره در قرن 15 و16 در آلمان استفاده شددر گذشته ، این ساز، به صورت چنگی قابی بود که بین قرن هشتم و دهم میلادی ظاهر شد و تا اواسط قرن پانزدهم میلادی به وسیله نوازندگان دوره گرد در تمام اروپا مورد استفاده قرار می گرفت.

در قرن 18 میلادی هوخ بروکر در باویر به فکر تکمیل و از بین بردن نقص های هارپ افتاد. او چند دستگاه هارپ پدال دار را که وسعت صدای آنها3 اکتاو بود، ساخت.

ادامه مطلب

تعداد پدالهای این ساز نواختن آن را برای نوازندگان دشوار می کرد بنابراین گوزینو در سال 1782 برای این که تعداد پدال ها را کم کند، پدال دوبله دو تایی را طراحی کرد

بعد از تکمیل کار گوزینو توسط چند موسیقیدان دیگر نوبت به سباستیان ارارد موسیقیدان فرانسوی رسید ارارد ساخته خود را با پدال های دوبله اولین بار در لندن به معرض نمایش گذاشت که مورد استقبال و تشویق مردم قرار گرفت.

اما با کمی تعداد آنها قیمت این ساز به قدری زیاد بود که فقط توانگران می توانستند آن را بخرند آن هم نه برای نواختن بلکه برای زینت سالنها و به همین علت تا سالهای نخستین قرن بیستم مردم تصور می کردند که هارپ، سازی تجملی است.

از سال 1910 به بعد، مردم بتدریج برای نواختن و یاد گرفتن هارپ عشق و علاقه پیدا کردند و اکنون در تمام کنسروارتوارهای بزرگ دنیا کلاس هارپ وجود دارد

این ساز در انواع چنگ ، وراکروز، سانگ ، گاک ، ایرلندی ، کرار، کورا و بریمبو در نقاط مختلف جهان استفاده می شود که بریمبو تنها یک سیم دارد اما برخی از انواع آن بسیار پیچیده است

هارپ «ارار» در حال طبیعی در گام «دو بمل » بزرگ میباشد

قدرت کششی این ساز 7/1 متری ، که به وسیله زه ها بر روی قاب چنگ دوکاره یا کنسرتی اعمال می شود تا680 کیلوگرم است.

و اما کاربرد پدالها :

هر یک از  پدال ها اگر آن را در حفره اول یا دوم قرار دهیم و یا به حال اصلی خود بگذاریم ، به سه حالت مختلف می تواند درآید. چون یک حفره پائین تر می آید سیم آن کشیده شده و صدای آن بفاصله نیم پرده زیرتر میگردد و به همین ترتیب چون در حفره دیگر قرار گیرد صدایی از آن هارپ برمیخیزد که از صدای پدال حفره اول نیم پرده زیرتر است . نقش «پدال مربوط به سیم « »ر» در شکل زیر هویداست :
دو

O
ر بمل

O حالت اصلی


ر

O حفره اول


ر دیز

O حفره دوم

 

مثال برای کاربرد پدالها در عوض کردن گام :

اگر یکی از پدالها را به حفره اول پایین بیاوریم و در جای خود ثابت نگاه داریم ، مثلا اگر این کار را با پدال «فا» بمل انجام دهیم سیم فابمل از طول کوتاه و صدایش نیم پرده زیرتر میشود. بدین معنی که فابمل - یا بهتر بگوییم فاهای بمل - به «فا» طبیعی یا «بکار» مبدل میشود و بدین ترتیب گام سل بمل بزرگ را به دست می آوریم

تاریخ آخرین ویرایش:- -