تبلیغات
نت و آکورد برای گیتار - فاصله

درباره وبلاگ:


آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها :


عضویت:

پیوندها:


پیوندهای روزانه:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


نظرسنجی:


آمار وبلاگ:



فاصله

نوشته شده توسط:دونالد بدرویا
دوشنبه 10 فروردین 1388-10:41 ق.ظ

فاصله

سلام دوستان عزیز امروز درباره ی یکی دیگر از مطالب تئوری براتون مینویسم بحث امروز فواصل هستش همون طور که میدونید صدا های موسیقی نسبت به هم در وضعیت زیر و بمی متفاوتی قرار دارند و این اختلاف را فاصله گویند در زیر روش محاسبه فاصله بیان شده است
در فیزیک صوت برای محاسبه ی فاصله بسامد صوتی که زیر تر است را به بسامد صوتی که بم تر است تقسیم میکنند و آن عدد مبین فاصله این دو صوت است ولی در موسیقی فاصله به معنی اختلاف دو نت روی خطوط حامل است فرض کنید دو نت روی خطوط حامل ذاریم برای مثال نت سل روی خط دوم و نت فا روی خط پنجم برای به دست آوردن فاصله  شمارش را از سل آغاز میکنیم و درجات را تا آنجایی که به فا برسیم میشماریم پس نمونه به صورت زیر خواهد بود

                                                                                                                g1-a2-b3-c4-d5-e6-f7 
خوب در نمونه بالا فاصله بین سل و فا عدد هفت است
   برای مثال طبق آنچه که گفته شد فاصله دو بین خطوط سوم و چهارم حامل و نت ر روی خط چهارم فاصله به صورت زیر خواهد بود
                                                                                                                                            c1-d2
بله فاصله بین دو و ر دوم است
همان طور که متوجه شدید فاصله بین دو نت یک عدد است معمولا شمارش را از نت بم تر شروع میکنیم ولی به ندرت پیش می آید که از نت زیر تر شمارش را شروع کنیم البته در روند عملی هر دو عدد یکسان است
فواصل به دو نوع ساده و ترکیبی تقسیم میشود در حقیقت اگر فاصله بیش از مرز یک اکتاو یعنی عدد هشت باشد آن را ترکیبی می گوییم و اگر فاصه کمتر از یک اکتاو باشد فاصله را ساده می گوییم و در حالت سوم اگر فاصله یک اکتاو باشد فاصله هم ساده و هم ترکیبی محسوب میشود بعضی وقت ها نیاز است یک فاصله ترکیبی را به ساده تبدیل کنیم برای این کار از عددی که به عنوان فاصله به دست آورده بودیم آنقدر عدد هفت را کم میکنیم تا عددی به دست آید که جزو فواصل ساده محسوب میشود به طور مثال فرض کنید عدد نه را به دست آورده بودیم اگر عدد هفت را کم کنیم دو بدست می آید که یک فاصله ساده محسوب می شود پس ما یک فاصله ترکیبی را به ساده تبدیل کردیم
پرده و نیم پرده
همان طور که اشاره شد فاصله ی بین دو نت متوالی دوم است ولی همان طور که میدانید در موسیقی فاصله بین دو نت متوالی پرده یا نیم پرده میباشد در بحث فواصل به دو نت متوالی که نیم پرده فاصله داشته باشند دوم کوچک و به دونت که یک پرده فاصله داشته باشند دوم بزرگ می گویند
مطالبی مانند دیز و بمل نیز جزو مبحث فواصل هستند ولی به دلیل سادگی فقط اشاره کوتاهی میکنم
دیز علامتی است که سمت چپ نت قرار میگیرد و نت را به اندازه نیم پرده بالا میبرد یا زیر تر میکند
بمل نیز علامتی است که نت را به اندازه نیم پرده پایین می آورد یا نت را به اندازه نیم پرده بم تر میکند
دابل دیز نیز نشانه ای است که نت را دو بار و هر بار نیم پرده بالا میبرد گفتنی است که در تئوری موسیقی غرب بین دو نت دو دابل دیز و ر تفاوت وجود دارد تعریف دابل دیز نیز مشابه است با این فرق که نت دو نیم پرده پایین می آید
بکار نیز علامتی برای خنثی کدن علامتهای بالاست در حالت عادی فقط هر کدام از این علامتها تا پایان میزان اعتبار دارند
البته به جز موارد ذکر شده در موسیقی ایرانی کرن و سری نیز وجود دارد که با این نشانه ها به ترتیب میتوان نت را ربع پرده بم یا زیر کرد
البته منظور موسیقی سنتی ایران بود
انواع نیم پرده
نیم پرده ها به دو صورت کروماتیک و دیاتونیک هستند که به صورت زیر تعریف میشوند
نیم پرده کروماتیک بین دو نت هم نام است مثل نت ر و ر دیز
نیم پرده دیاتونیک بین دو نت غیر هم نام که نیم پرده فاصه داشته باشند مثل نت می و نت فا
گفتنی است که نیم پرده کروماتیک را اول افزوده و نیم پرده دیاتونیک را دوم کوچک میگویند
معکوس فاصله
همیشه برای به دست آوردن معکوس فاصله باید ابتدا فاصله را به فاصله ساده تبدیل کرد و بعد معکوس فاصله را حساب کرد
همیشه معکوس فاصله عددی است که اگر با عدد فاصله جمع شود حاصل نه خواهد بود برای مثال اگر فاصله ای پنج باشد معکوس فاصله چهار خواهد بود



تاریخ آخرین ویرایش:چهارشنبه 12 فروردین 1388 04:58 ب.ظ